Een groter committent krijgen van je klant? Gedraag je als een sterke leider!
Absoluut, je kan een leiderschapsmethode toepassen in de klantencontext om zo meer committent van je klant te winnen!
Als we leiderschap definiëren als het betrekken van anderen bij het realiseren van je doelen, dan geldt dat natuurlijk zowel voor leiderschap naar medewerkers toe als naar klanten.
Zowel met medewerkers als met klanten moet je richting je doel navigeren doorheen de ‘sociale complexiteit’. Immers, samen een doel realiseren is complex, in die zin dat er veel komt bij kijken. Ieder heeft zijn eigen overtuigingen en opinies, ieder zijn achtergrond en eigen belangen en waarden. Samen een doel realiseren, betekent dus aparte standpunten verlaten op weg naar één engagement dat aan gemeenschappelijke belangen beantwoordt.
BrainTrain heeft de voorbije jaren VDAB op weg geholpen om een sterker commitment, engagement te realiseren met haar werkzoekende klanten. Dat deden wij door Impeccable LeaderShip in te zetten als leiderschapsmethode, maar dan specifiek toegepast op een uitdagende klantencontext.
Ik geef je hieronder al enkele waardevolle tips als je er zelf mee aan de slag zou willen gaan.
# Wees hard (helder) op de inhoud en tegelijk zacht op de mens.
# Over het kader wordt nooit onderhandeld; binnen het kader maximaal.
# Verbinding is een noodzakelijke voorwaarde om commitment van de ander te bekomen
# Verbinding met de ander speelt niet enkel relationeel maar ook inhoudelijk (de juiste informatie of een helder kader bvb. en op vlak van de juiste ondersteuning).
# In verbinding gaan, is niet hetzelfde als de ander gelijk geven.
# Om écht zin verbinding te gaan, moet je (tijdelijk) je eigen ego, je eigen grote gelijk, opzij kunnen zetten.
# Om commitment te krijgen, moet je eerst luisteren en vragen stellen naar de belangen van de ander en daarna pas die van jezelf beginnen delen - stop met zenden, start met ontvangen.
# Een écht commitment voor beide partijen is een win-win binnen het gestelde kader.
# Als je zelf een oplossing op een schoteltje komt aanreiken of doorduwt, valt de ander terug in de ‘reactiviteit’ en krijg je geen écht commitment
# Als de ander zijn/haar commitment heeft gegeven, betekent dat niet dat jij rustig in de luie stoel kan gaan zitten. Je zet wel een stap achteruit maar houdt je oog op het kompas.
# Wil jij ook meer leiderschap opnemen naar je klanten toe? Download dan hier de case study als je meer wil weten over hoe BrainTrain BV dit heeft aangepakt bij VDAB.