BrainTrain heeft nu ook 2 erkende Bemiddelaars in Sociale Zaken (arbeidsrelaties) in huis

Je kan vanaf nu ook bij ons terecht als je bemiddeling wil tussen mensen/partijen op de werkvloer. Want het is stil waar het niet waait …

We geven hieronder alvast enkele tips als je vaststelt dat er conflicten zijn op de werkvloer:


# Blijf weg van standpunten en stellingen
Help mensen hun onderliggende belangen te formuleren, eerder dan hun concrete standpunten te verdedigen met (tegen)argumenten. En maak uiteraard dezelfde oefening voor jezelf als je zelf betrokken partij bent.

# Wees mild
Welkom in de club van echte mensen. Mensen worden nu eenmaal op knopjes gedrukt, voelen zich in de hoek gedrumd, niet gehoord, niet gezien, zijn verongelijkt … en reageren dan met emotie. Kijk voorbij die emotie naar de mens erachter. Neem emoties dan ook niet persoonlijk maar observeer ze met mildheid en oordeelloos.

# Verwacht nog geen toenadering als de emotie te hoog zit
Mensen willen eerst begrepen worden. En moeten soms zelfs geholpen worden om zichzelf beter te begrijpen. Ze moeten eerst als het ware ‘op de eigen grond’ gezet worden, lang voor je van hen kan verwachten dat zij openstaan voor het standpunt van de andere. Tip: stop met zenden en start met ontvangen.

# Koude en warme conflicten
Vergis je niet. Koude conflicten (conflictvermijdend gedrag, niet heetgeblakerd, meer onder de waterlijn) zijn niet minder schadelijk voor de relaties in je organisatie, voor je team dan de warme conflicten (hoogoplopend, luid, zeer zichtbaar).

# Niemand heeft de Waarheid in pacht
Iedere partij heeft een eigen perceptie en beleving van het conflict. Die vanuit de eigen positie waar is. Het is noodzakelijk om alle invalshoeken te verzamelen om zo slimmer te worden. Zelfs al gaat zo’n invalshoek in tegen je eigen perceptie en waardeoordelen.

# Zelfs bemiddeling kent grenzen
Soms is een conflict te erg geëscaleerd, zelfs om met een bemiddeling aan de slag te gaan. En dan moet er vanuit de organisatie, de hiërarchie een helder kader worden gezet dat duidelijke grenzen aangeeft aan de betrokken partijen.

En er zijn nog zo veel meer inzichten over conflicthantering en bemiddeling …
Alleszins, als het echt te pittig is om zelf aan te pakken, is uitreiken naar een bemiddelaar een verstandige keuze.