Bart Provost

Master Trainer – Coach

Bart Provost

Maya Baaij

Trainer - Coach

Maya Baaij

Geert Borms

Trainer - Coach

Geert Borms

Feedback geven en ontvangen

Feedback is een heikel thema. Als ontvanger ga je misschien snel in de verdediging als een beoordeling je raakt. Moet je vaak feedback geven aan anderen, dan is het soms bang afwachten op de reacties ... In onze trainingen leer je zowel feedback geven als ontvangen, en dat op een constructieve manier.

Feedback geven

Herken je deze situaties?

  • Je vindt het moeilijk om een negatieve boodschap over te brengen: van een kleine fout over mindere prestaties tot een ontslag.
  • Je durft in een evaluatie niet to-the-point komen.
  • Medewerkers aan wie je feedback geeft, vinden je een (te) koele kikker. 
  • Je weet niet goed wat te doen wanneer iemand jouw negatieve feedback ontwijkt of weerlegt. 
  • Je geeft moeilijk feedback uit angst voor een emotionele reactie. 
  • Je wil een collega feedback geven, maar dat is ongebruikelijk binnen je team.

Dan wil je waarschijnlijk dit

Je weet een negatieve of moeilijke boodschap goed over te brengen, zonder dat je je daarbij ongemakkelijk voelt. Op die manier interpreteren je teamleden en medewerkers het gesprek correct. Zoeken zij uitvluchten of beginnen ze over iets anders, dan breng je de conversatie terug tot de kern van de zaak. Na afloop heeft je feedback het gewenste resultaat opgeleverd en blijft de relatie bewaard.

In deze training leer je …

  • methodes en technieken om op een gestructureerde manier feedback te geven
  • hoe je respectvol en menselijk feedback geeft
  • het aangewezen kader voor een feedbackgesprek neerzetten 
  • welke zaken je in je feedback zeker vermeldt 
  • hoe je de relatie beschermt, ook bij negatieve feedback

Feedback ontvangen

Herken je deze situaties?

  • Feedback komt soms onverwacht en vaak bijzonder hard aan.
  • Je voelt je niet altijd begrepen: wanneer je jouw visie op de feiten deelt, luistert er niemand.
  • Je interpreteert feedback wel eens als persoonlijke kritiek.
  • Je vindt feedback soms onterecht.

Dan wil je waarschijnlijk dit

Je begrijpt waarop de feedback is gebaseerd en kan de bruikbare info onderscheiden van de rest. Daarnaast kan je snel toetsen in welke mate de feedback terecht is en blijf je in je kracht staan. Ten slotte zorg je ervoor dat de persoon die feedback geeft ook genoeg luistert naar jou.

In deze training leer je …

  • waarom feedback je soms zo hard raakt
  • het kader begrijpen waarin de feedback wordt gegeven en de impact daarvan 
  • hoe je het gesprek blijft voeren, ondanks emoties die opspelen
  • uit feedback de meerwaarde voor jou ‘filteren’
  • de aangewezen aanpak om de gesprekspartner te laten luisteren

Interesse?

Je kan deze training volgen als bedrijf, afdeling en team, of zelfs individueel. Door middel van een intakegesprek bekijken we telkens hoe we de training maximaal op jouw noden en wensen kunnen afstemmen, zowel qua inhoud als qua aanpak. Het resultaat? Een training die aansluit op jouw realiteit.

Contacteer ons vrijblijvend voor een voorstel op maat.

bart@braintrain.be +32(0)486-85 15 26

Ja, ik schrijf me in!